Skip directly to content
Mit tehetek azért, hogy jobban érezzem magam?

Az áttétes mellrák diagnózisa után te magad is tehetsz, hogy jobban érezd magad, jobb legyen a közérzeted, és irányítani tudd az életed. Ilyen nagyon egyszerű dolgok az egészséges táplálkozás, a rendszeres mozgás, és más kiegészítő lehetőségek. 

Változtassak az étkezési szokásaimon?

Sajnos nem létezik olyan, hogy "rák diéta", ami gyógyitja a rákot. A legjobb, amit tehetsz, hogy egészségesen táplálkozol a betegségedtől függetlenül. A megfelelő étrenddel támogatod a szervezeted, hogy a lehető legjobban tudjon működni ebben a helyzetben is.

A stressz és bizonyos daganatellenes kezelések legyengíthetik az immunrendszert, ezért fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás. 


A betegség elég nehéz dolog önmagában is, nincs szükség plusz problémákra, aggodalmakra, hogy valamit ehetsz-e vagy nem.
Azok az ételek, amiket általában károsnak tekintünk, örömforrást, megnyugvást jelenthetnek, sőt előfordulhat, hogy a kezelések alatt ezek jobban esnek. Soha ne tagadd meg magadtól, ami jól esne.


Ha szeretnél változtatni az étrendeden, kérd orvosod, hogy irányítson egy a témában jártas dietetikushoz, aki segíteni tud a számodra megfelelő étrend kialakításában. Abban is kérheted a segítségét, hogy a kezelések mellékhatásait hogyan tudod a táplálkozás segítségével megelőzni vagy enyhíteni. 

Jót tesz a testmozgás?

Igen, a normál, közepesen erős testedzés bizonyítottan jót tesz a mellrákos betegeknek. Már napi 10 perc séta is segíthet a fáradtság, a stressz és a fájdalom csökkentésében, valamint az alvás és az étvágy javításában.


Ahogy más dolgokkal kapcsolatban, itt is fontos, hogy azt tedd, amitől jól érzed magad. Válassz olyan mozgásformát, ami jól esik, amit bármikor tudsz végezni. 
Ha bírod, nem kell túl óvatosnak lenned, de mindig figyelj a testedre és a jelzéseire, nehogy túl sok legyen. Ha nem tudod biztosan, hogy mit szabad és mit nem, beszéld meg orvosoddal, milyen testmozgást ajánlana.

HOGY MENNYI és MILYEN testmozgás a jó, az sok mindentől függ, mint például, hogy mennyire voltál edzett a kezelés előtt, milyen kezelést kapsz, illetve a mellékhatásoktól, tünetektől, amiket tapasztalsz.

Előfordulhat, hogy bizonyos mozgásokat kerülnöd kell, főleg, ha a daganat átterjedt a csontokra, vagy ha csontot érintő tüneteid vannak.

A legfontosabb szempont, hogy javítani tudj a közérzeteden

  • Nincs meghatározott diéta, amit tartanod kell. Egyél azt, ami jól esik. 
  • Bármilyen mennyiségű testmozgás, akár egy 10 perces séta is segíthet abban, hogy jobban érezd magad szellemileg és fizikailag.
  • Nincsenek meghatározott korlátai a testmozgásnak. Annyit mozogj, amennyi jól esik.
light-green